Yosemite Park - Reisverslag uit Oakhurst, Verenigde Staten van Anke Popping - van Delden - WaarBenJij.nu Yosemite Park - Reisverslag uit Oakhurst, Verenigde Staten van Anke Popping - van Delden - WaarBenJij.nu

Yosemite Park

Blijf op de hoogte en volg Anke

18 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Oakhurst

De dag na onze lange rit hebben we een beetje rustig aan gedaan. We zijn pas rond 10 uur met de auto vertrokken en reden over de snelweg richting Yosemite Park. We stonden al snel in een hele lange file omdat er 2 olietankers gebotst waren en in de greppel weg lagen te glibberen. Het duurde dus allemaal wat langer maar dat hoort erbij als je zoveel rijdt, we hebben tenslotte in totaal al wel 5000 kilometer gereden dus je komt wat tegen.
Bij Yosemite hadden we 1 doel voor die dag: de bergweg Glacier Point Road oprijden om vanaf daar op het uitkijkpunt rond te kijken over Yosemite Park.

Nu is het steeds een heel avontuur met die bergweggetjes want Gergö en ik rijden allebei behoorlijk stevig door en remmen lang niet zo veel in de bochten als veel andere toeristen die daar rijden. Het gaat dus steeds zo dat we eerst een half uur lekker hard door kunnen zoeven en dan op een gegeven moment onvermijdelijk achter 3 bangerikken komen te zitten waarna je dus met 10 mijl per uur die berg op gaat en dan duurt het echt enorm lang.. Bovendien remmen ze vaak niet op de motor, wij doen dat wel maar omdat de auto's voor ons dan echt elke bocht de héle bocht vol op de rem zitten moeten wij ook steeds remmen.
Uiteindelijk kwamen we aan bij het uitkijkpunt en je kon vanaf daar heel mooi uitkijken en wel 4 watervallen in het park zien.
We wilden ook nog een wandeling maken maar het regende dus we besloten om dat de volgende dag te doen.
Ons hotel was geweldig, het ligt aan de rand van het park en bestaat uit allemaal kamers in leuke berg-lodges. Bovendien is er een zwembad en jacuzzi dus we konden onze vermoeide spieren lekker opwarmen na het vele wandelen.

Vandaag gingen we vroeg op pad, rond half 8 zaten we in de auto. Na een uur en een kwartier kwamen we aan bij het startpunt van onze eerste wandeling. Deze wandeling ging door het bos een grote rots op, het hoogste punt van yosemite park. De wandelingen hier zijn echt geweldig want het landschap is heel erg gevarieerd en ze zitten vol uitdagingen omdat je vaak over rotsen etc. moet klimmen.

Na een half uur stonden we boven op Sentinel Dome, een rots die als een soort groot kaal hoofd uit het landschap omhoog steekt. Vanaf hier weer geweldige uitzichten! En wat was het nog lekker rustig zo vroeg op de ochtend.
Na dit rondje reden we door naar Yosemite Valley wat je wel het toeristische epicentrum kunt noemen. Hier hebben we wat rondgekeken maar het was weinig spectaculair dus we vervolgden al snel onze weg naar het volgende doel: een wandeling bij de rotsen omhoog naar Vernal Fall.
Je kunt hier komen met de Mist Trail, een populaire wandeling in dit gebied.

Het heeft echter wel een donker randje want hier komen elk jaar veel mensen om. Yosemite Park heeft als park sowieso de meeste doden van de USA maar bij deze watervallen gaat van alles mis omdat mensen de stroom onderschatten en gaan waden/zwemmen en dan weggeslagen worden op de rotsen.
3 dagen geleden was er een groep mensen waaronder wat kinderen. Het was heel warm dus de kinderen stonden in het water bij de voetgangersbrug op de Trail terwijl de rest wat toekeek. Deze broertjes van 6 en 10 kunnen het niet meer navertellen want ze werden beiden opeens door de stroom gegrepen. Het jongentje van 10 werd een mijl verderop uit het water gehaald maar was al buiten leven. Het jongentje van 6 drijft daar nog steeds ergens rond want door de rotsen en stroming hebben ze hem nog steeds niet kunnen vinden.

Wij kwamen dus langs deze plek en konden ons voorstellen dat je de kracht van het water hier onderschat en het zag er toch wel behoorlijk gevaarlijk uit.
De wandeling was enorm zwaar. In totaal kwam het neer op 5 kilometer maar het was ontzettend stijl en het laatste stuk was wel meer dan een kilometer aan trappen uitgehakt in de glibberige rotsen beklimmen. We hebben het gehaald en dat was wel een leuke achievement.
Onderweg kwamen we zelfs een Bobcat (soort lynx) tegen!

Vanaf bovenop de waterval moesten we ook weer naar beneden en dat was wel zwaar op de spieren en gewrichten maar uiteindelijk tuften we rond 4 uur weer gezellig naar beneden. Natuurlijk zat er net voor ons een Touringbus die het niet nodig vond om even op een strook opzij te gaan dus we hebben er een half uur langer over gedaan dan nodig maar dan ben je er ook!

Daarna hebben we nog leuk met een amerikaan in de jacuzzi gehangen en gepraat over alle mooie plekken die hier te vinden zijn en dan is het morgenochtend alweer tijd om in de auto te stappen want we gaan nu verder naar San Fransisco!

Hier de link met wat (32) foto's van Yosemite Park:

• 21 Augustus 2012 - 14:53

Rosanne:

Jeetje wat komen jullie op veel prachtige plekken zeg!! Dit is alweer zo'n mooi verhaal met mooie foto's!! Ik heb nu al jullie verhalen van het begin van de rondreis achter elkaar gelezen, maar dan kom ik nog maar weer eens tot de conclusie dat jullie echt een een prachtreis aan het maken zijn :D En zo te lezen genieten jullie er intens van en hebben jullie het super met zn tweetjes!!

Ik ga vanaf nu de komende verhaaltjes weer trouw bijhouden ;)

Heeel veel plezier in San Fransisco, genieten!!!