Liberty & Ellis island - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anke Popping - van Delden - WaarBenJij.nu Liberty & Ellis island - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Anke Popping - van Delden - WaarBenJij.nu

Liberty & Ellis island

Door: ankepopping

Blijf op de hoogte en volg Anke

07 Juli 2012 | Verenigde Staten, New York

Vandaag hakte de jetlag er goed in. Bovendien werden alle hitte records weer verbroken dus was het wijsheid om een beetje rustig aan te doen. Wij vertrokken om 9 uur richting zuidpunt Manhattan vanwaar je met de ferry naar Liberty en Ellis island wordt gebracht.
Gelukkig waren wij vrij vroeg we hoefden maar een half uurtje te wachten en toen zaten we lekker op het water! Echt heerlijk even met je hoofd in de wind, het leek de Rottum wel!

Vervolgens hebben we op Liberty island The statue of liberty bewonderd en natuurlijk allerlei foto's gemaakt. Het was bijzonder om te zien en er werd overal erg de nadruk op gelegd dat je je vooral goed moest voorstellen hoe dat geweest moet zijn voor de mensen die lang geleden voor het eerst aankwamen om een nieuwe toekomst op te bouwen in New York.

Na liberty island gingen we met de boot verder naar Ellis island: het eiland waar alle immigranten langs kwamen om gekeurd te worden en vervolgens wel of niet toegelaten werden om in het 'beloofde' land te mogen wonen. Er was heel veel tekst en veel uitleg over de procedures die hierbij kwamen kijken. Dat kwam een beetje luguber over, op een gegeven moment was het net alsof het over een concentratiekamp ging. Mensen stierven natuurlijk aan boord of daarna door allerlei rare ziektes, ze werden echt gekeurd en geregistreerd als een stelletje varkens (bij wijze van) en er was wel een systeem maar daar werd veel mee gesjoemeld. De foto's zagen er ook niet erg prettig uit, heb je tijden op zo'n boot gezeten word je in de haven nog even 5 uur zonder eten en drinken vastgehouden voor je van boord mag.
Daar komt nog bij dat de eerste tijd voor de meeste mensen het emigreren naar Amerika pure noodzaak was omdat ze in hun eigen land vervolgd werden. En dan kom je daar, bang, je spreekt de taal niet, dat soort taferelen.. Men had er iets voor over! Natuurlijk op de Wall of Honour nog even naar familieleden gezocht maar de lucht trok helemaal dicht dus wij kozen eieren voor ons geld en gingen met de boot terug.

Gelukkig viel het mee met het weer en konden wij nog lekker even door Central Park wandelen en daarna weer even langs Times Square. Dit keer de Toys R Us ingegaan en JONGENS wat was dat weer geweldig! Ik noem: een reuzenrad, willy wonka, levensgrote dino die echt bewoog, allerlei bouwwerken van lego, echt je geloofd je ogen niet. Je hart maakt wel 400 sprongetjes als je daar rondloopt. We zeiden al tegen elkaar we gaan nooit weer zo'n gigantische speelgoedwinkel tegenkomen in ons leven.

We voelen ons net als Sjakie in de chocoladefabriek hier!
We hebben lekker van een buffet op Broadway gegeten en zijn nu weer thuis in afwachting van de gigantische stormen die op komst zijn. Het wordt een beetje gebracht als een reclame voor een crime scene investigation aflevering (zal het gaan onweren? U hoort het over 5 minuten!) Daarnaast worden we ook uitgebreid gewaarschuwt dat we geen foto's van het onweer moeten gaan maken als dat ons in gevaar brengt.

Die Amerikanen dekken zich echt overal voor in maar ze brengen het wel met flair.

Ah, er steekt een lekker windje op!
Nu nog maar eens wat foto's uploaden, want die zeggen eigenlijk het meest!
Morgen eerst 's ochtends naar de kerk in Manhattan en 's middags bezoeken we Ground Zero en Hudson Park langs de pier. Lekker groen wandelen, daar heb ik wel zin in!

Voor de foto's van vandaag, zie:

• 08 Juli 2012 - 09:12

Eline:

Zoo bizar dat jullie al die dingen op tv gewoon echt zien.
    Over tv gesproken...foto 28 is echt wel die steen van die film die jullie zouden gaan zoeken in central park;) ( ik vind het echt niet gek als jullie niet weten wat ik bedoel)
    Tottemorgen!!
    xx

• 08 Juli 2012 - 17:37

Mama:

We genieten mee met jullie belevenissen en mooie foto's. Vandaag de verjaardag van Levi gevierd. 'Amsterdam' was ook aanwezig dus erg gezellig. Dick Mak vroeg naar jullie bij de kerk. Groeten van hem en ons. Sjaloom!

• 09 Juli 2012 - 19:20

Rosanne:

Oooh ik ging de foto´s nog eens kijken en ik zie nu dat er een eekhoorn tussen staat :D Jeeej!! Hebben jullie hem meegenomen?